Railbalkconstructies - ZIPXL

Met ZIPXL railbalken kunnen brugdekoplossingen worden gerealiseerd met een zeer gering materiaalgebruik. Het brugdek wordt opgebouwd door meerdere liggers naast elkaar te plaatsen. De liggers worden onderling verbonden tot een rooster door middel van in het werk te storten einddwarsdragers en een druklaag. In de liggers zijn ter plaatse van de balkeinden sparingen aanwezig om de dwarsdragerwapening door te voeren.

Het ZIPXL railbalksysteem is ontwikkeld voor bruggen met een overspanning van 20 tot 60 meter en is uitermate geschikt voor verkeers- en spoorbruggen. Het systeem is geschikt voor statisch bepaalde en statisch onbepaalde constructies. Een uitvoering als statisch bepaalde constructie heeft de voorkeur, omdat bij statisch onbepaalde constructies vaak grote steunpuntsmomenten ten gevolge van zetting, temperatuurseffecten, krimp en kruip optreden.
Bij grotere overspanningen waarbij geen aanrijdingsbelasting kan optreden kan het economisch interessant zijn om de liggers op een grotere h.o.h.-afstand te plaatsen.

De ZIPXL - liggers worden toegepast in een hoogtemaat van 700 tot 2400 mm en hebben een werkende breedte van 1500 mm.

De ZIPXL ligger kent 2 verschijningsvormen en bijbehorende hoogteseries:
De ZIPXL700 - 1700 serie heeft een doorsnede van een omgekeerde T, de druklaagdikte is 230 mm. Bij spoorbruggen is de benodigde druklaag 260 mm dik.
De ZIPXL1800 – 2400 serie heeft de doorsnede van een I, de druklaag wordt direct op de bovenflens van de ligger aangebracht zodat de verloren bekisting achterwege kan blijven. De benodigde druklaagdikte is 200 mm. Bij spoorbruggen bedraagt de druklaagdikte 230 mm.

De ZIPXL-ligger kan worden gecombineerd met een TRN-randligger (tot een hoogte van 1300 mm) of een SKK-randligger (tot een hoogte van 1900 mm)

Bezoek ook ons Kennisportaal voor alle technische gegevens van deze brugoplossing.

Toch op zoek naar een andere oplossing? Wij helpen u bij elk prefab vraagstuk. Neem contact op met ons commerciële team