Kokerbalkconstructies - SKK

SKK kokerbalken zijn rechthoekige voorgespannen liggers, die onderling tot een brugdek worden samengesteld door ter plaatse gestorte voegen en dwarsvoorspanning. Door de voegbreedte tussen de liggers te variëren kan elke gewenste brugbreedte worden geleverd. Ten behoeve van het maken van de langsvoegen zijn de liggers voorzien van sponningen. Na voldoende verharding van de voegen wordt de dwarsvoorspanning aangebracht.

De toepassing van voorgespannen kokerbalken in brugdekken levert een aantal aantrekkelijke voordelen op:

  • Besparing op de constructiehoogte
  • Een in twee richtingen voorgespannen dek is na 1 week beschikbaar voor verkeer
  • SKK kokerbalken kunnen horizontaal gebogen worden geleverd met een boogstraal vanaf 100 meter
  • Het SKK kokerbalksysteem kan botsingsbestendig worden gemaakt.

Het SKK kokerbalksysteem is geschikt voor statisch bepaalde constructies. Er kunnen haakse en scheve kruisingen mee worden gerealiseerd.

De SKK ligger kent 2 verschijningsvormen en bijbehorende hoogteseries:

De SKK700-1600 serie heeft een breedte van 1480 mm.
De SKK1700-1900 serie heeft een breedte van 1180 mm.

SKK-liggers kunnen worden toegepast voor overspanningen van 20 tot 60 meter.

Spanbeton 3P
Snelwegen worden steeds breder en het bouwen van steunpunten tussen de rijbanen steeds meer ongewenst. Dit vraagt om grotere overspanningen. Hierdoor dreigen de viaductconstructies dikker te worden en zijn er langere opritten nodig. Een slank viaduct echter, is een fraaiere oplossing.
Spanbeton komt aan deze wens tegemoet met het gepatenteerde Spanbeton®-3P-brugdek, als speciale applicatie van de SKK-kokerligger.

Het Spanbeton®-3P-systeem is gebaseerd op een zeer slimme en geavanceerde wijze van voorspannen met drie verschillende voorspantechnieken. Voor deze techniek heeft Spanbeton met partner Dywidag Systems International (DSI) speciale spansystemen ontwikkeld. Voorwaarde is dat het te bouwen viaduct minstens twee overspanningen in lijn bevat. Het systeem combineert viaductslankheid, besparingen op aarden opritten en een goede verkeersdoorstroming.

Spanbeton®-4P-systeem
Door slim gebruik van dwarsvoorspanning bij de tussensteunpunten van een brug/viaduct zijn geen onderslagbalken meer nodig. Ter plaatse van de kolommen is het brugdek inwendig extra versterkt en in concentratie dwars voorgespannen. Deze extra voorspanning heeft de benaming Spanbeton®-4P.

Bezoek ook ons Kennisportaal voor alle technische gegevens van deze brugoplossing.

Toch op zoek naar een andere oplossing? Wij helpen u bij elk prefab vraagstuk. Neem contact op met ons commerciële team.